Simracing 101 - w co grać

Skoro masz już sprzęt niezbędny do grania, to czas wybrać w co będziemy grać. Rynek oprogramowania symulatorów jest dość aktywny, co jakiś czas powstają nowe tytuły, a do tych starszych wydawane są aktualizacje i poprawki - studia walczą o graczy dodając nową zawartość w postaci torów i samochodów. Przygotowałem dla was listę gier, jakie warto rozważyć i przetestować, podzieliłem ją na gry wyścigowe i rajdowe, kolejność nie ma tu znaczenia.

Wyścigowe

W symulatorach wyścigowych mamy z czego wybierać, jest przynajmniej kilka gier, które dość dobrze symulują ściganie na torze.

Race Room Experience

R3E

Race Room Experience [R3E] wydaje mi się idealnym kandydatem na pierwsze zetknięcie z symulacją, gra dostępna jest za darmo - płacimy jedynie za dodatkowe tory i auta, których jest bardzo dużo. R3E jest oficjalnym symulatorem takich serii wyścigów jak DTM, WTCR, WTCC i ADAC GT Masters. Gra powstała w 2013 roku i jest stale rozwijana, posiada bardzo aktywną społeczność i sporo lig online. Polecam sprawdzić.

rFactor 2

rFactor 2

Jeden z najbardziej zaawansowanych symulatorów jakie znam, powstał w 2013 roku i jest aktywnie rozwijany przez developera. Dodatkowo społeczność graczy tworzy własną zawartość, dostępną do pobrania przez „Steam Workshop”, przez co gra posiada ogromną ilość aut i torów. Do tego nie ma chyba elementu związanego z wyścigami, którego rFactor 2 nie obsługuje - potrafi symulować zmienne warunki pogodowe, zmiany kierowców, uszkodzenia samochodów itd. Zachęcam do przeczytania oddzielnego artykuły „Czy warto zainteresować się rFactor 2?”, w którym szerzej opisałem tę grę.

Ciekawostka: Studio 397, które rozwija symulator, w swojej ofercie ma również oprogramowanie rFactor Pro, które jest wykorzystywane miedzy innymi przez zespoły wyścigowe w swoich kokpitach. Oprogramowanie nie jest dostępne do publicznego zakupu.

iRacing

iRacing Tsukuba Mazda MX5

Amerykańska platforma do simracingu rozwijana stale od 2008 roku. iRacing jest bardzo popularnym produktem, w którym często ścigają się profesjonalni kierowcy wyścigowi. Gra posiada sporą ilość aut i torów, które są odwzorowane skrupulatnie, na tyle, że iRacing jest uznanym za jeden z najbardziej realistycznych symulatorów. Niestety największym minusem jest koszt - dostęp do platformy wymaga miesięcznej subskrypcji, zawartość również jest dodatkowo płatna. Mimo tego, jest to chyba najbardziej rozpoznawalny symulator wyścigowy, każdego dnia korzystają z niego tysiące osób.

Gra sama organizuje mistrzostwa - po zalogowaniu mamy dostęp do sporej ilości serii wyścigowych, które działają w cyklu trzy miesięcznych mistrzostw. Jest to duża zaleta dla użytkowników, którzy chcą wystartować w wyścigu w dowolnym momencie tygodnia - w iRacing niemal zawsze znajdziemy kogoś online do ściągania.

Assetto Corsa i Assetto Corsa Competizione

ACC

Gry włoskiego producenta Kunos Simulazioni. „Oryginalne” Assetto Corsa [AC] zostało wydane pod koniec 2014 roku i do dziś jest najbardziej popularnym symulatorem z największą ilością graczy (na platformie Steam)*. Za sukcesem Assetto Corsa stoi kilka czynników - posiada wersję na PS4 i Xbox. Wersja PC jest mocno otwarta na modyfikacje, ma niezliczoną ilość „modów” - torów, samochodów i pluginów, które znacząco wpłynęły na popularność i możliwości organizacji ciekawych lig wyścigowych. Mimo tych pozytywnych aspektów, Assetto Corsa posiada kilka niedociągnięć, których pewnie Kunos Simulazioni ciężko było wyeliminować na swoim silniku stworzonym wiele lat temu.

Najnowszym produktem Kunos stworzonym na silniku graficznym Unreal jest Assetto Corsa Competizione [ACC], gra typowo nastawiona na wyścigi. Jest oficjalną platformą Blancpain GT Series i głównie mamy w niej dostępne auta, którymi w rzeczywistości ścigają się kierowcy w FIA GT3. ACC to bardzo dopracowany produkt, który potrafi symulować wiele aspektów rzeczywistych wyścigów. Niedługo (czerwiec 2020) ma być dostępna wersja Xbox. ACC bez instalowania dodatkowych modyfikacji potrafi symulować zmienne warunki pogodowe, w stosunku do AC rozwinięty został również multiplayer, gdzie możemy prowadzić wyścigi endurance.

Automobilista 2

R3E

Automobilista to dzieło brazylijskiego studia Reiza, najnowsza wersja oznaczona numerem 2 jest aktualnie w fazie beta. Automobilista 1 została stworzona na bazie rFactor 1, w 2016 roku. „Jedynka” [AMS1] słynnie z tego, że posiada bardzo dobrą fizykę jazdy i jeden z najlepszych FFB wśród symulatorów, niestety nie cieszy się wielka popularnością, pewnie z powodu tego, że gra nie posiada ogromnej ilości aut i torów - duża cześć zawartości to brazylisjkie serie wyścigowe. Automobilista 2 zbudowany została na silniku gry Project CARS 2, o którym pisałem już rok temu, posiada rozwiązanie LiveTrack, symulujące zmianę przyczepności na torze razem z postępem wyścigu - na podstawie dynamicznej pogody i nagumowania toru. Testowałem tę grę kilka godzin i ten tytuł zapowiada się naprawdę interesująco, wygląda, że Reiza wyciągnęła z AMS1 najlepsze części i zaadaptowała je w nowszy silnik graficzny. Wygląda, że dzięki takiemu połączeniu możemy liczyć na kawał rzetelnego oprogramowania, jeśli tylko w grze zostanie dopracowany multiplayer i pojawią się licencjonowane auta oraz tory, to wróżę grze całkiem dużą popularność.

Rajdowe

Od wielu lat jestem fanem rajdów, a to dzięki simracingowi przekonałem się, że wyścigi też są „klawe” (szczególnie długodystansowe). Gier rajdowych mamy zdecydowanie mniej, wydaje mi się, że jest to technologicznie o wiele trudniejsze do realizacji i odrobine mniej popularne.

Richard Burns Rally

RBR

Niepobity król symulacji rajdowej, który został stworzony w 2004 roku i jest przeciwieństwem tego, co napisałem o innych tytułach. Studio, które stworzyło oprogramowanie, przestało istnieć już jakiś czas temu, ale od tego czasu społeczność użytkowników samodzielnie rozwija tę grę - tworzą nowe auta, trasy, poprawiają fizyki prowadzenia, rozwijają nowe pluginy. Niestety, z powodu swojego wieku gra ma bardzo wysoki próg wejścia, żeby ją uruchomić i wziąć udział w rajdzie trzeba zainstalować mnóstwo programów, tras, samochodów. Sam próbowałem to robić 2-3 razy i ostatecznie najbardziej pomocny był dla mnie poradnik youtubera KevEdwards SimRally. Niedawno powstała też nakładka na grę o nazwie „RBR Pro”, która pozwala skonfigurować wszystko z jednego miejsca - polecam sprawdzić.

Dirt Rally 2.0 i 1.0

Dirt Rally 2.0

Dirt Rally [DR] to juz legendarna gra rajdowa wydana przez Codemasters, wersja 1.0 wydana w 2015 roku wyrobiła sobie opinie jeden z lepszej gry rajdowej dostępnej na rynku. „Dwójka” została wydana w 2019 roku i wydaje się całkiem udanym następcą, simracerzy narzekają jedynie trochę na odwzorowanie FFB i fizykę jazdy. W obu wersjach DR ilość samochodów jest duża, począwszy od rajdówek z lat 60., 70., 80., Grupy B, Grupy A, Grupy R, 2000s i 2010, aż do Rallycross. Dostępne odcinki specjalne również są wzorowane na tych dostępnych w mistrzostwach świata, w DR 2.0 mamy dostępne odcinki z Rajdu Polski, co jest pozytywnym aspektem. Codemasters ogłosił partnerstwo z FIA World Rallycross Championship i w obu wersjach gry dostępny jest Rallycross.

W DR 2 wprowadzony został system, w którym zmiany pogody wpływają na poziom przyczepności, w szczególności na odcinkach szutrowych stopniowo ulega ona degradacji.

WRC8

WRC8

Oficjalna gra WRC, poprzednie wydania nie miały pochlebnych opinii, w najnowszej edycji „8” wydanej we wrześniu 2019, developer Kylotonn jednak energicznie rozwinął tytuł. Poprawił mocno fizykę, FFB, grafikę i dodał sporo zawartości (102 odcinki specjalne). Dużą zaleta gry jest lista dostępnych samochodów, między innymi do wyboru mamy te, które w 2019 roku mogliśmy oglądać na trasach prawdziwych odcinków specjalnych mistrzostw świata - np VW Polo R5 Kajetana Kajetanowicza.


Na zakończenie chciałbym przypomnieć, żebyście nie traktowali moich opinii jako wyroczni, napisałem je bazując na swoim niemal trzyletnim doświadczeniu z simracingiem, które traktuje poważnie, ale jest to moje hobby. Sam nie mam ulubionego tytułu, wszystkie gry mają swoje plusy i minusy, a developerzy tych tytułów cały czas starają się żeby tych negatywów było jak najmniej.

Podobnie jak przy moim artykule odnośnie sprzętu zachęcam podchodzić do wyborów i zakupów oprogramowania z chłodną głową, czyli jeśli to możliwe na początku wykorzystajcie darmową wersję, poszukajcie promocji. Na platformie Steam przynajmniej 2-3 razy w roku pojawiają się promocję i większa część gier jest dostępna ~50% taniej, iRacing dla nowych graczy zazwyczaj oferuje 50% zniżki.

Często w sieci simracerów zdarzają się dość zażarte dyskusje na temat wyższość jednej gry nad inną, ale pamiętajcie, że nie o to w tym chodzi - najważniejsze jest w tym wszystkim dobra zabawa, która nie powinna mieć wpływu na to jakiego sprzętu, czy symulatora używacie.

* według steamcharts.com
Zdjęcia: WRC8 (wrcthegame.com), ACC (steamXO, flickr.com)


Przeczytaj jeszcze: