Feel VR - czy to będzie rewolucja cenowa?

Na przełomie listopada i grudnia w "simracingowym internecie" pojawiło się trochę zamieszania za sprawą nieznanej dotąd nikomu firmy Feel VR, która tworzy sprzęt do symulacji. Największe zainteresowanie wzbudziła „kierownica Direct Dirve nowej generacji”, w bardzo atrakcyjnej cenie. Koszty są na tyle atrakcyjna, aż postanowiłem zbadać temat bardziej dokładniej i podzielić się z wami tymi informacjami.

Feel VR

Cały koncept wygląda na garażowy projekt, który jeśli wszystko pójdzie dobrze, ma szanse rozrosnąć się do nieźle prosperującej firmy. Pierwsze ślady w internecie o tym przedsięwzięciu pochodzą z marca 2015 roku, na różnych forach intenrtowcyh* pojawiał się ten sam wpis o pomyśle stworzenia relatywnie taniego ruchomego fotela do symulacji. Projket ten nosił nazwę "FEEL-VR" i miał być uniwersalnym urządzeniem, które pozwali odwzorować siły oddziałowujące na gracza z dowolonego symulatora.

W artykułu z 2016 roku na stronie vrdb.com możemy przeczytać:

Początkowa opinia na temat fotela była bardzo pozytywna - zespół przetestował go z dwoma profesjonalnymi kierowcami ukraińskiego zespołu Virtus Racing. Zarówno Mykola Romanov, jak i Denis Sidorov opisali to doświadczenie jako bardzo wciągające i wiarygodne. Zespół Feel-VR zaprezentuje pierwszy użytkowy prototyp fotela ruchomego w Casual VR, ukraińskim konkursie startupowym VR, sponsorowanym przez AppReal-VR, izraelskie laboratorium VR/AR.

W artykule pojawiły się już zdjęcia kierownicy, a w sirepniu 2016 roku, autor porjektu wspomniał w jednym z postów, że zaeczli pracować nad mocną kierownicą Direct Dirve, która ma kosztowac poniżej $400. Co się dzieje z proejktem fotela aktualnie niewiadomo, lecz temat produkcji taniej dobrej kierownicy wydaje się bardzo realisytyczny.

Direct Dirve

Na początku może wyjaśnię skąd taka ekscytacja, Direct Drive (DD) jest to taki święty Graal simracingowych kierownic. W skrócie, to bezpośredni mechanizm napędowy, taki, który pobiera moc pochodzącą z silnika, bez żadnych redukcji. Dzięki takiemu rozwiązaniu siły i efekty jakie nasz symulator podczas grania przekazuję kierowcy są niemal doskonałe (bez żadnych strat). Aktualnie, aby zakupić podstawowy, pełny zestaw DD trzeba wydać minimalnie około 1200 -1500 euro, przy czym oczywiście znajdziemy jeszcze droższe oferty i rozwiązania.

Feel VR w przedsprzedaży ma oferować możliwość zakupu poszczególnych elementów:

  • baza DD wraz z obręczą - $333
  • pedały z loadcell - $99

lub cały zestaw, pedały, bazę DD oraz dwie kierownicę w okazyjnej cenie - $388.

Porównując te koszta, z aktualnymi wydatkami na kierownicę tego typu wydaje się to wyjątkowa okazja. Ale uwaga, podane ceny są tylko w przedsprzedaży, po wydaniu oficjalnej wersji koszt zestawu ma wynosić $770.

Co ze specyfikacją?

Na zdjęciach Feel VR nigdzie nie widać, aby do silnika sterującego podłączona była jeszcze oddzielna jednostka sterujące (tak jak to zazwyczaj bywa przy rozwiązaniach DD), więc wszystko wskazuję, że przedstawiana baza to komplety pakiet, silnik wraz ze sterownikiem.

Feel VR produkuję również własną elektornikę.

Projekt Feel VR, miał swoje stanowisko na ostatnich targach SimRacing Expo w Nürburgring. Uczestnicy mogli tam przetestować kierownicę, pedały a także fotel nad którym pracuje/pracowała firma, aktualnie nie jest on prezentowany na stronie projketu. Nie udało mi się znaleźć żadnej opinii osoby która testowała to stanowisko, jednak mam ulotkę, z której jest trochę możemy się dowiedzieć trochę więcej informacji, kierownica ma mieć:

  • moc 12Nm
  • odświeżanie 1000Hz
  • 260 000 PPR
Ulotka ze stoiska Feel VR. Specyfikacja pedałów i niedostepnego w przedsprzedaży fotlea. Zdjęcia ulotki dzięki irg-world.com

Dodatkowo mamy tam wykresy pedałów i siły w kilogramach.

Feel VR prowadzony jest przez ukraiński zespół - Alexeya Gnatienko zarządza całym projektem, Denis Kurtko to najprawdopodobniej osoba odpowiedzialna za całe to zamieszanie, jest głównym projektantem i autorem wszyskich rozwiązań. Evgeny Eric odpowieda za finanse.

Cieżko w internecie znaleźć jakiekolwiek szczegółowe informacje o firmie, nie wiemy czy jest to zarejestrowana działalność, nie ma adresu, numeru telefonu. Na stronie Feel VR użytkownik może zostawić tylko swój adres e-mail, na który dostanie z automatu podziękowanie za zainteresowanie.

Stoisko firmy na Simracing Expo 2017. Źródło: facebook.com/feelvr/

Czy warto za to płacić?

W tym momencie zdecydowanie nie! mamy za mało informacji o tym produkcie i brak jakichkolwiek publikacji z testów. Firma oraz osoby które prowadzą projekt, nie do końca jeszcze wzbudzają moje zaufanie. A nawet gdyby ktoś chciał już przeznaczyć swoje ciężko zarobione piniądzę i kupić zestaw w ciemno, to się zdziwi. Nie da się jeszcze zapłacić, przedsprzedaż ma ruszyć w lutym 2018 i będzie odbywała się najprawdopodobniej za pomocą portalu Kickstarter.

Jednak, zdecydowanie nie skreślałbym Feel VR, może autorzy potrzebują jeszcze chwili aby dopracować wszystkie szczegóły i oficjalnie przedstawić swoje produkty do testów (przez co na pewno zyskają na wiarygodności). Feel VR piszę na swoim fanpagu, że niedługo mają pojawić się pierwsze filmy z testów, przeprowadzonych przez entuzajstów simracingu, oraz iformują, że wysyłka będą realizować z magazynów znajdującyh się na terenie Europy i USA.

Na pewno będę obserwował ten projekt, jeśli „wypali” i zbierze pozytywne recenzje, to szybko znajdzie szeroką gamę nabywców. Jest jeszcze opcja (która mam nadzieję, że się nie spełni), gdzie cały projekt zostanie "wchłonięty", przez dużą istnijącą firmę, która nie będzie chciała pozwolić na zaniżanie cen. Ja poo cichu liczę, że Feel VR będzie takim prekursora rewolucji cenowej w sprzęcie do symulacji.

* - wpisy Denisa Kurtko na forum lfs.net/forum/ i gtplanet.net/forum/


Przeczytaj jeszcze:

iRacing Raport 5

Ostatni miesiąc minął w mgnieniu oka, długi weekend i przygotowania do Super KJS na 37 Rajdzie Podlaskim zdecydowanie odciągnęły mnie od pisania rap...