Czarna strona simracingu

Wyścigi i rajdy przed ekranem dostarczają wiele emocji i frajdy, lecz żeby czerpać tę satysfakcję często trzeba poświecić wiele godzin, aby skonfigurować symulator prawidłowo. Kilka dni temu instalowałem system operacyjny swojego komputera na nowo, spędziłem po raz kolejny cenny czas, ustawiając oprogramowanie. W związku z tym naszła mnie refleksja, żeby spisać przez co niemal każdy musi przejść.

Fajnie mieć świadomość, że mamy wpływ na to co się dzieje dookoła nas. Podobnie jest z oprogramowaniem i sprzętem, którego używamy, ale czy przy większej skali elementów do „dostrojenia” staje się to zaletą, czy uciążliwością?

Symulatory

Aktualnie w wolnych chwilach gram w przynajmniej pięć różnych gier wyścigowych i rajdowych. Każda z nich ma inny interfejs, którego intuicyjność jest bardzo dyskusyjna, przez co można się pogubić w szeregu opcji. Niemal standardem jest, że część opcji ukryta jest w wielkich plikach konfiguracyjnych.

Jednym z ciekawszych "patentów" z jakim ostatnio się spotkałem, to wykrycie kierownicy Direct Drive w grze Dirt Rally, które opisane jest przez producenta gry w poradniku na serwisie Steam. Uwierzcie mi, nad rozwiązaniem tego problemu nie działającej kierownicy, spędziłem przynajmniej trzy godziny.

Ekran

Po zainstalowaniu sterowników karty graficznej, warto jeszcze wejść w ustawienia ekranu i podkręcić je tak, aby wycisnąć jak najwięcej z GPU. Polecam poszukać poradnika, których w sieci jest sporo, poniżej zamieszam jeden z nich:


Dodatkowo warto przysiąść do kalibracji samego monitora, tak żeby obraz był zawsze wyraźny podczas dynamicznych akcji i jazdy w nocy (jeśli tak się ścigacie).

Field of view

Pole widzenia (FOV), to jeden z najważniejszych punktów jakie ustawiam w grach. Ma duży wpływ na to jak wygląda otoczenie podczas jazdy, jest związany z wielkością ekranu jakiego używamy i tym jak daleko znajduje się on od naszych oczu. W tekście "All about Field of View (FOV)", znajduje się bardzo porządne wytłumaczenie tego pojęcia i jak prawidłowo ustawić FOV. Nie ma uniwersalnej wartości FOV, w każdym symulatorze twórcy stosują inne przeliczniki. Polecam posiłkować się kalkulatorem np https://andyf.me/fovcalc.html lub http://www.projectimmersion.com/fov/.

Kierownica

Baza, to priorytetowe urządzenie każdego zestawu, które przekazuje nam najwięcej informacji z gry. Naturalnie mamy wpływ na to ile tych informacji chcemy odbierać, począwszy od promienia skrętu, przez różne filtry i moc efektów. Robi się z tego alpejska kombinacja ustawień jeśli weźmiemy pod uwagę, że do każdej gry i kierownicy zalecane ustawienia są inne. Często też, nawet do konkretnego samochodu ustawia się inne parametry. W sieci oczywiście jest sporo informacji jak ustawić FFB (Force feedback), pod dany typ kierownicy.

Pozostałe urządzenia

Ostatnio kupiłem nowe pedały, które musiałem skalibrować sam. Nie jest to bardzo skomplikowane zadanie, ale okazało się, że czynność musiałem poprawiać kilka razy, tak żeby dopasować je pod siebie. Z grą Automobilista, (którą lubię) mam taki problem, że zawieszała się w nieoczekiwanych momentach. Przyczyną jest mój button box, odłączenie go od komputera wyeliminowało ten problem, ale znalezienie tego „rozwiązania” nie zajęło mi 5 minut.


Powyższe zdania to może czepialstwo, ale marzy mi się, aby wszystko ze sobą działało prawidłowo „out of the box”. Konfiguracja i "kombinowanie" to taka moja czarna strona simracingu, może przez to, że za dużo sprawdzam i testuję, ale zajmuje mi to sporo czasu.


Przeczytaj jeszcze: