Assetto Corsa Competizione - symulator idealny?

Firma Kunos Simulazioni odpowiedzialna za stworzenie jednego z najbardziej rozpoznawalnych i popularnych symulatorów 21 lutego ogłosiła stworzenie nowej gry, która ma się nazywać Assetto Corsa Competizione. Competizione z włoskiego można przetłumaczyć jako „zawody” lub „turniej” i zapewne to będzie główną misją nowego produktu.

To, że w najbliższym czasie ma pojawić się nowa gra od Kunos można było przewidzieć już od jakiegoś czasu. W lipcu 2017 roku poprzez facebook prowadzona była rekrutacja na nowych developerów. Mówiło się też, że grudniowy Bonus Pack 3 do gry był ostatnim wydanym dodatkiem do "starego" Assetto Corsa.

AC Competizione nie będzie wydana jako dodatek, będzie zupełnie nowym produktem, stworzonym niemal od zera, z nowymi samochodami, czy ich właściwościami, nieznanymi (niedostępnymi) do tej pory w produktach producenta. Wersja beta ma pojawić się latem 2018 roku (moje przypuszczenia są takie, że pojawi się we wrześniu), a lista nowości jakimi ma się wyróżniać ta gra jest imponująca. Jeśli chociaż 80% z nich zostanie zrealizowanych w sposób zadowalający graczy, to przewiduje, że będziemy mieli jedyny słuszny tytuł w świecie simracingu. Założenia są takie, że nowy produkt ma połączyć wszystkie najlepsze cechy z obecnie znanych nam tytułów.

Poniżej w kilku słowach najważniejsze zapowiedziane nowości.

Zaawansowany multiplayer

Gra ma mieć udoskonalony system rozgrywki wieloosobowej, w tym posiadać podobny jak w iRacing system oceny kierowców, analizować czystość przejazdów (jazdę bezkolizyjną) oraz dobierać przeciwników na tym samym poziomie. Rozwiązanie to ma między innymi rozwijać Kevin "Minola”, współtwórca SRS. Symulator ma również posiadać opcję zmiany kierowców online - będą możliwe wyścigi długodystansowe przeprowadzone "na odległość".

To wygląda jak prawdziwe zdjęcie, a nie Assetto Corsa Competizione.

Grafika na silniku Unreal Engine 4

Podobno z silnika graficznego używanego w aktualnym tytule developerzy nie są już w stanie wycisnąć wiele więcej, a zastosowanie UE4 daje dużo możliwości. Wśród nich jest dynamiczna zmiana pogody (deszcz) i cykl dobowy podczas wyścigu. Poza dużo większymi możliwościami graficznymi, UE4 dostarcza również fizykę, Kunos jednak zapowiedziało już, że za podstawę zachowań się aut na drodze będą wykorzystywać i rozwijać to, co osiągneli przy aktualnym symulatorze. Polecam obejrzeć video z zapowiedzią gry:

Niezaprzeczalnie zaletą aktualnej wersji Assetto Corsa jest to, że symulator od początku był otwarty na modyfikacje: możliwość tworzenia dodatków i torów przez niezależnych twórców zwiększały tylko popularność tego tytułu. W Competizione ze względu na zmianę silnika graficznego obecne dodatki nie będą kompatybilne, a studio nie potwierdza, ani nie zaprzecza wsparcia dla modów. Według mnie, nie będą sobie zaprzątać tym głowy i temat zostanie otwarty, jednak bez specjalistycznej dokumentacji (przynajmniej, nie przed startem).

Jak pokazał Krzysztof Szymikowski, twórca toru Poznań do AC, przejście do UE 4 nie będzie chyba wielkim problemem, a za to efekt może być piorunujący, zresztą sami zobaczcie:

Przykład jak mógłby wyglądać tor Poznań przeniesiony do AC Competizione .

Partnerstwo z serią FIA Blancpain GT Series

AC Competizione ma być oficjalną grą tej serii, co skutkuje tym, że gracze będą mieli do dyspozycji auta z prawdziwego sezonu 2018, więc możliwe, że będziemy mieli do dyspozycji:

  • Aston Martin Vantage V12 GT3
  • Audi R8 LMS
  • Bentley Continental GT3
  • BMW M6 GT3
  • Ferrari 488 GT3
  • Lamborghini Huracan GT3
  • Lexus RC F GT3
  • McLaren 650S GT3
  • Mercedes-AMG GT3
  • Nissan GT-R Nismo GT3
  • Porsche 911 GT3 R

I najprawdopodobniej minimum dziesięć skanowanych laserowo torów:

  • Circuit Paul Ricard
  • Zolder
  • Monza
  • Brands Hatch
  • Silverstone
  • Misano
  • Spa
  • Budapest
  • Nurburgring
  • Barcelona

Developer na pytanie "Dlaczego Blancpain GT? Co czyni tą serię tak specjalną?" odpowiada:

Gdy zaczęliśmy myśleć jak miałaby wyglądać nowa część AC, zauważyliśmy że aktualne gry wyścigowe są zróżnicowane pod względem rodzajów wyścigów i samochodów. Tak dużą różnorodność ma swoje minusy w postaci szukania kompromisów w takich aspektach jak punktowanie, zasady wyścigów, rodzaje rozgrywek, itd.

Dopracowane wnętrze auta to już niemal standard w śród symulatorów.

Seria GT jest chyba jedną z najbardziej popularnych wśród graczy. Dodatkowo, idealnie wpisuje się pod założenia producenta. Prawdziwy sezon Blancpain GT Series składa się z pięciu imprez sprinterskich i pięciu wyścigów endurance. I takie zmagania gra będzie w stanie odwzorować, krótkie wyścigi, długie ściganie wytrzymałościowe, z cyklem dobowym i z oficjalnymi zespołami sezonu 2018.

Z pozostałych informacji jakie już mamy - wiemy między innymi, że na razie nowe AC będzie dostępne tylko na PC. A do aktualnej wersji gry nie będą powstawały nowe dodatki, tytuł dalej będzie sprzedawany w niezmienionej postaci i dopóki gracze będą używać serwerów muliplayer, będą one utrzymywane.

Ja mam gęsią skórkę na myśl o ściganiu się w trybie dobowym.

Podsumowanie

Podstrona AC Competizione już jest dostępna w serwisie Steam. A pierwszy poważny test gry odbędzie się w dniach 22-24 czerwca na torze Misano we Włoszech podczas weekendu wyścigowego Blancpain GT. Zainteresowani, którzy zjawią się w paddocku mogą być pierwszymi, którzy zagrają w przedpremierowej wersji gry.

Moim zdaniem w przeciwieństwie np. do Project Cars 2, Assetto Corsa Competizione może okazać się symulatorem idealnym, połączyć najlepsze cechy wszystkich obecnie dostępnych tytułów dodając do tego dobrej jakości grafikę. Dzięki stosunkowo niewielkiej liczbie aut i tylko jednej serii developerzy mogą skupić się bardziej na jakości, a nie ilości. Trzymam mocno kciuki za Kunos Simulazioni, aby to się udało.

Aktualizacja z 07.03.2018

Dwie najważniejsze osoby z Kunos Simulazione, czyli Stefano Casillo i Marco Massarutto udzielili całkiem obszernego wywiadu dla RaceDepartment na temat nowej gry, jeśli masz chwilę to zapraszam do obejrzenia.

Zdjęcia: assettocorsa.net/competizione/,
Źródło: assettocorsa.net/competizione/, simrace.pl, Community FAQ .


Przeczytaj jeszcze:

iRacing raport 2

Zapraszam na podsumowanie czwartego tygodnia moich zmagań w aktualnym (drugim) sezonie iRacing. Tydzień rozpoczął się 3 kwietnia od wyścigu na torze...

Rok Full Throttle!

Około półtora roku temu zetknąłem się pierwszy raz z wirtualnym ściganiem online, po pierwszym wyścigu w którym rywalizowałem z innymi sympatykami w...

iRacing raport 1

Na poważnie zaczynam już raport z padoku, pierwszy tydzień „poważniej” jazdy za mną. Od 29 marca do 2 kwietnia wystartowałem w sumie w siedmiu wyściga...