SimRacing Expo 2017

Dzień dobry! Prawie cały wrzesień byłem na urlopie, a w tym czasie bardzo dużo się działo w świecie simracingowym. Zdecydowanie jednak najważniejszym wydarzeniem ostatnich dni było SimRacing Expo, które odbywało się w weekend 16 - 17 września, na torze Nürburgring. Na tej wyjątkowej imprezie prezentowało się około 20 wystawców, między innymi takie znane marki jak Porsche, Assetto Corsa, KTM i Fanatec. Z Polski wybrała się spora grupa fanów wirtualnych wyścigów, dzięki czemu będziecie mogli w tym wpisie przeczytać sporo informacji i opinii z pierwszej ręki. Wojciech Osadowski z zespołu SimRacing for Poland, który był obecny na targach, udzielił mi odpowiedzi na kilka pytań.

Wojciech Osadowski, SimRacing for Poland testuje symulator od JCL Sim Racing Simulator.
Wojciech Osadowski, SimRacing for Poland testuje symulator od JCL Sim Racing Simulator.

Oto lista ciekawszych nowinek, które zostały zaprezentowane na SimRacing Expo.

Kierownica Direct Drive Fanatec

Firma Fanatec przedstawiła wersję rozwojową ich najbardziej wyczekiwanego produktu - kierownicy direct drive. Producent ogłosił powstanie nowej gamy produktów premium o nazwie Podium, czym chyba dyskretnie chciał zasugerować, że dzięki nim będziemy osiągać najwyższe miejsca podczas zmagań.

Kierownice DD będą występować w dwóch wersjach, które różnić się mają dostępną mocą. Nowa baza ma być wyposażona w ulepszony system „Quick Release”, który ma wytrzymywać większe obciążenie i wyeliminować luzy podczas sterowania. Jednocześnie ulepszony QR ma być zgodny z aktualnymi produktami firmy. Fanatec ogłosił też, że bazy Podium będą kompatybilne z konsolami, poza tym firma chce dodatkowo ograniczyć ilość okablowania i pracuje nad rozwiązaniem przesyłania danych bezprzewodowo.

Adam Karkuszewski, SimRacing For Poland podczas testów prototypu DD Fanateca.
Adam Karkuszewski, SimRacing For Poland podczas testów prototypu DD Fanateca.

PS: Czy twoim zdaniem kierownica DD Fanateca może być konkurencją do obecnych, mniej komercyjnych rozwiązań OSW?

WO: Nowa kierownica DD jest czymś nowym w świecie simracingu. Do tej pory żaden producent czy sprzedawca nie oferował kompleksowego rozwiązania Plug&Play Direct Drive. Fanatec w ten sposób "wstrzela" się w niszę simracingowego hardwara'u. Nie znamy jeszcze ceny jaką oczekiwać będzie za swój produkt spółka Endor, lecz samo rozwiązanie P&P w połączeniu z wielką gamą osprzętu takiego jak wieńce kierownic, skrzynie biegów, hamulce ręczne czy huby napawa optymizmem i zdecydowanie zachęca do zaufania sprawdzonej marce jaką jest Fanatec.

Skrzynia biegów Heusinkveld

Heusinkveld, firma która słynie z tego, że produkuje jedne z najlepszych profesjonalnych pedałów simracingowych. Na Sim Expo zaprezentowali swój nowy produkt - skrzynie biegów w układzie „H”, 7 biegów do przodu i wsteczny. Podczas wywiadu z SimRacingGirl założyciel firmy, Niels nie zdradził ostatecznej daty premiery produktu (raczej będzie to dopiero początek 2018 roku), pełny wywiad możecie zobaczyć poniżej.

rFactor 2

Studio 397, producent symulatora rFactor 2 przygotowało stanowiska na których prezentowało nowe auto Bentley Continental GT3 2017 oraz efekt deszczu, krople, które poruszają się dynamiczne po aucie i torze. Efekt działania możecie zobaczyć na filmie poniżej.

Producent gry zapowiadał wprowadzenie poprawionego system uszkodzeń, który będzie implementowany do nowych modeli aut. Oraz potwierdzili umowę z włoską firmą Tatuus odnośnie wprowadzenia sporej ilości bolidów typu open-wheel.

Kolejnym punktem rozwoju symulatora będzie wprowadzanie nowych aut prototypowych tak aby mieć możliwość przeprowadzania wyścigów typu endurance. Powiązane jest to też z pracami nad nową formułą wyścigów online i systemem oceny kierowcy, podobnego do tego który znamy z iRacing.

PS: Jakie są Twoje odczucia po testowaniu Bentleya GT3 i nowych możliwości symulatora?

WO: Studio 397 zdążyło przyzwyczaić nas już do tego, że content wypuszczany do rFactora2 jest na bardzo wysokim poziomie, dlatego nie dziwi fakt, że Bentley GT3 to mod z kategorii "must-have". Od samego wyjazdu na tor czuć jak dobrze odwzorowany jest Bentley. Kierowca od razu świetnie czuje masę samochodu oraz moc silnika umieszczonego w samochodzie, który wydaje się być bardzo naturalny oraz łatwy do przewidzenia. Dobre odczucia z pewnością były potęgowane przez świetny sprzęt jaki dostarczyli na targi ludzie ze S397 - kierownica OSW Leo Bodnar, pedały firmy Heusinkveld oraz kokpit od firmy SimLab.

Kokpity

Jeśli jesteśmy już przy kokpitach to na targach kilka firm prezentowało wyjątkowe stanowiska simracingowe. Między innymi Portugalska firma ImSim z ruchomym kokpitem 3DOF, który poza świetnym odwzorowaniem przeciążeń działających na kierowce, wygląda zjawiskowo.

Motion rig od ImSim.
Motion rig od ImSim.

Porsche i Wave Italy pokazały kokpity w których można było na prawdę poczuć się jak w prawdziwy wyścigowym aucie. Na uczestników SimRacing Expo czekało prawdziwe pucharowe Porsche GT3 2017 oraz bolid stworzony prosto w Maranello, który jest podobno zdolny odtworzyć uczucie prawdziwego samochodu Formuły 1.

Kokpit z prawdziwym Porsche GT3 Cup.
Kokpit z prawdziwym Porsche GT3 Cup.

PS: Jaki z testowanych kokpitów zrobił na Tobie najlepsze wrażenie i dlaczego? Czy kokpity 2DOF/3DOF to Twoim zdaniem "must-have" dla profesjonalnego gracza?

WO: Największe wrażenia zdecydowanie wywołał u mnie cockpit 3DOF prezentowany przez firmę InSim. Jest to nowe podejście do tematu motion-sima, które zaprojektowane zostało nie tylko po to, aby być praktyczne lecz również aby być atrakcyjne wizualnie. Nie uświadczymy tutaj żadnych widocznych siłowników, okablowanie zostało ograniczone do absolutnego minimum i zgrabnie ukryto je przed oczami obserwatora. Same doznania z jazdy na tym stanowisku są rewelacyjne. Wreszcie możemy poczuć zachowanie samochodu "plecami", czyli w taki sam sposób jak ma to miejsce w rzeczywistości. Niesamowicie ułatwia to prowadzenie samochodu które stało się jeszcze bardziej intuicyjne. Czy jest to produkt "must-have"? Nie! Odstrasza przede wszystkim cena, bo za najbardziej podstawowy zestaw zapłacić trzeba siedemnaście tysięcy euro, a za najbardziej elitarny pakiet sumę trzeba podwoić gdyż oscyluje ona w okolicach 35 tys. euro.

Dawid Mroczek, SimRacing for Poland i kokpit Wave Italy.
Dawid Mroczek, SimRacing for Poland i kokpit Wave Italy.

Podsumowanie

Mimo, że nie byłem obecny na targach, to cieszę się, że takie wydarzenie miało miejsce już po raz czwarty a przy tym przyciąga sporą liczbę wystawców oraz tysiące odwiedzających. Smaku całemu wydarzeniu dodaje fakt, że w tym samym czasie na torze obok odbywał się prawdziwe wyścigi.

PS: Twoje wrażenia po SimRacing Expo?

WO: W pierwszej kolejności muszę zaznaczyć, że niesamowite jest uczucie jedności, które czujemy wchodząc na teren targów SimRacing Expo. Nie ważne czy jeździć w iRacing, Assetto Corse, pCARS, F1 od Codemasters, rFactora 2 czy Forze - wszyscy na targach byliśmy rodziną. Do każdego uczestnika można było podejść i porozmawiać jak z bliskim znajomym. Naprawdę niesamowite uczucie jedności! Warte zaznaczenia jest też to, jak duży potencjał marketingowy mają te targi. Simracing powoli wkraczać będzie na salony esportowe i to właśnie dzięki organizacji imprez takich jak SimRacing Expo, jestem tego zwyczajnie pewny!

Takie auta można było zobaczyć spacerując po padoku.
Takie auta można było zobaczyć spacerując po padoku.

Co może być lepszego dla simracera niż testowanie nowych produktów, rozmowy z twórcami gier z którymi spędzamy długie godziny każdego miesiąca i w przerwie oglądanie rywalizacji jednych z najszybszych samochodów na słynnym niemieckim torze? Mnie to przekonuje i postaram się w przyszłym roku być na SimRacing Expo 2018.

"Nasi" na podium konkursu KTM.

Zdjęcia dzięki SimRacing for Poland .

O blogu

Serwuję tu motorsport wirtualny i rzeczywisty . Na początku 2017 roku zainteresował mnie simracing - czyli ściganie się w wirtualnym świecie, a od około dwóch lat biore udział w amatorskich zawodach samochodowych.

I dokładnie to znajdziesz na tym blogu - moje porównania, doświadczenia i zmagania w sporcie samochodowym.
Zapraszam,
Paweł Sobociński