Być jak Robert Kubica - recenzja iRacing

To jeden z pierwszych symulatorów z którym miałem styczność, dowiedziałem się o nim kiedy kilka miesięcy temu Rober Kubica wziął udział wyścigu w iRacing. Media motoryzacyjne rozpisywały się o tym wydarzeniu, skoro taki mistrz jak Robert w tym trenuje, postanowiłem sprawdzić co gra ma do zaoferowania.

Porsche 911 GT3 Cup i pusty tor Okayama późnym popołudniem.
Porsche 911 GT3 Cup i pusty tor Okayama późnym popołudniem.

I co się okazało? Gra jest bardzo rozbudowana, ma wiele aut i torów do wyboru a co najważniejsze jest z kim się ścigać. Chyba każdy typ samochodów ma swoją oficjalną ligę, dodatkowo użytkownicy mogą tworzyć własne wyścigi lub całe turnieje. Na przykład co godzinę organizowany jest wyścig Mazd MX5 w którym uczestniczy przynajmniej kilkanaście osób.

Sumulator swoją premierę miała 26 sierpnia 2008 roku, wydawcą jest firma o zaskakującej nazwie iRacing.com Motorsport Simulations, a sama gra jest oparta na subskrypcji, czyli zanim zagramy musimy za to zapłacić (np za miesąc).

Aby lepiej opisać symulator pozowole sobie na wolne tłumaczenie ze strony producenta:

iRacing jest wiodącym symulatorem online. Rozwijany od początku jako scentralizowana usługa wyścigów. iRacing organizuje, utrzymuje i prowadzi wyścigi na wirtualnych torach na całym świecie. W szybko rozwijającym się świecie e-sportu, iRacing jest punktem kompleksowej usługi wyścigów online. Korzystamy z najnowszych technologii, aby odtworzyć ciągle rozwijającą się listę słynnych samochodów i torów wyścigowych. Wszystkie samochody i tory zostały wykonane z niezwykłą dokładnością i nie da się ich praktycznie odróżnić od rzeczywistych.

Cienie, ślady hamowania, na prawdę wygląda to solidnie.
Cienie, ślady hamowania, na prawdę wygląda to solidnie.

W momencie pisania tego wpisu, w grze mamy do wyboru 65 samochodów oraz 78 torów! Każdy miłośnik wyścigów znajdzie tu coś dla siebie, od amatorów „monokoków”, poprzez auta GT3, do znanych z ulic VW Jetta.

Start

Rozpoczynając swoją karierę w grze mamy do dyspozycji dwie ścieżki rozwoju, które możemy rozwijać równolegle. Te ścieżki to Road oraz Oval, ja w tym wpisie będę bardziej opisywał i faworyzował ten pierwszy ponieważ jest on bliższy mojemu sercu, jednak pewnie w Ameryce Północnej znajdziemy wielu miłośników ekstremalnie szybkiej jazdy po „okręgu”.

W każdej z karier zdobywamy punkty które pozwalają nam zdobyć uznanie i awansować do kolejnych klas, a mamy ich kilka:

  • Rookie
  • Klasa D
  • Klasa C
  • Klasa B
  • Klasa A

Dzięki wyższej klasie możemy uczestniczyć w wyścigach z bardziej doświadczonymi i zaawansowanymi konkurentami.

Zmagania zaczynamy z jako „Rookie” z sumą punktów 2.50. Za każdy przejechany oficjalnie wyścig możemy stracić lub zdobyć punkty dzięki którym możemy awansować do kolejnej klasy. Punkty są przyznawana za czystą jazdę, czyli taką bez kolizji i bez wyjazdów poza tor. Powiem, że przejazd wyścigu początkującym graczom bez żadnej „wtopy” jest praktycznie niemożliwy, przynajmniej dla mnie mnie po koło 2 miesiącach gry udało mi się awansować do klasy D. Chociaż jest szybki sposób na awans który kiedyś wam opiszę.

Kariera Road

Jak wspominałem, zaczynając przygodę w tej kategorii najlepszym wyborem jest Mazda MX5. Auto jest wyposażone w napęd na tył, ma dość niewielką moc i charakteryzuje się bardzo dobrym wyważeniem „przód-tył” przez co teoretycznie bardzo łatwo się je prowadzi. W praktyce bywa różnie, przesadzając z gazem na wyjściu z zakrętu dość łatwo zaliczyć tak zwanego spina. Ja na razie skupiałem się na rywalizacji właśnie w tej klasie aut.

Zbyt mocne hamowanie wiąże się z zablokowaniem kół.
Zbyt mocne hamowanie wiąże się z zablokowaniem kół.

Każdy wyścig rozpoczyna się od kilku minutowej części praktycznej w której na tym samym torze uczestniczą inni zawodnicy. Następnie w części kwalifikacyjnej przejeżdżamy dwa okrążenia sami, uzyskany czas z lepszego okrążenia decyduje o naszej pozycji na starcie. Na koniec bierzemy już udział w wyścigu gdzie stajemy na starcie z innymi zawodnikami. Zazwyczaj mamy do przejechania 10-15 okrążeń toru. W wyższych klasach wyścigi trwają np 45 minut. Organizowane są też wyścigi kilku godzinne, a nawet 24 godzinne, gdzie tak jak w prawdziwych wyścigach, jedno auto prowadzi kilku kierowców na zmianę. Z ważniejszych zawodów prowadzone są transmisje live na kanale Youtube.

Kariera Oval

Nascar, to pierwsze słowo które mi przychodzi do głowy jak myślę o tej kategorii rozgrywek w iRacing. W grze mamy do wyboru wiele aut w których możemy rywalizować w wyścigach po okręgu. Miedzy innymi Chevrolet Monte Carlo SS, NASCAR XFINITY Toyota Camry czy Super Late Model. Nie brałem udziały w żadnym oficjalnym biegu, jedynie testowo przejechałem się kilka razy po torze i zdaje mi się, że nie jest to na pewno tak łatwe jak wygląda. Mimo wszystko zmagania w typowych wyścigach drogowych są dla mnie o wiele bardziej ciekawe.

Realizm

Odwzorowanie torów i aut w grze jest niesamowite, każdy tor to prawdziwy obiekt na którym ścigają się w rzeczywistości amatorzy i gwiazdy motosportu. W sieci możemy znaleźć wiele porównań jak wirtualni mistrzowie iRacing porównują przejazd z onboardem prawdziwego kierowcy wyścigowego, przykład możecie zobaczyć poniżej.

W grze jest możliwość ustawienie warunków pogodowych na torze, oraz pory dnia, a nawet stopień nagumienia toru. Wszystkie samochody dostępne w grze to pojazdy które możemy spotkać w prawdziwych wyścigach. W każdym z aut mamy ogromną liczbę opcji do ustawień. Generalizując możemy ustawiać w aucie między innymi takie elementy:

  • opony (rodzaj i ciśnienie)
  • poziom paliwa w baku
  • geometria
  • aerodynamika
  • zawieszenie
  • hamulce (balans)

i wiele, wiele innych. Auta możemy ustawiać indywidualnie pod każdy tor i zapisać sobie na komputerze, tak aby ponownie je wykorzystać.

Wymagania

Symulator iRacing pozwala grać na zestawie składających się z jednego ekranu lub trzech - tak zwany triple screen. Oraz oczywiście umożliwia granie urządzeniach VR takich jak Oculus Rif czy HTC Vive. Gra ułatwia prawidłowe ustawienie FOV (Pole widzenia), wystarczy podać rozmiar swojego ekranu, szerokość ramki i odległość naszej głowy od ekranu.

Kokpit wygląda jak prawdziwy.
Kokpit wygląda jak prawdziwy.

Koszta

I tu przechodzimy do największego minusa tej gry, a mianowicie kosztów, ponieważ nie są małe. Aby grać, trzeba wykupić czasową subskrypcję, minimalnie na jeden miesiąc za $13, a maksymalnie dwa lata (koszt miesięczny to $8.33). Nie ma możliwości trenować „offline” nie płacąc.

Nowym graczom producent oferuję w tej chwili 40% zniżki na start, jeśli ktoś jest zdecydowany bardzo opłaca się wykupić dłuższy abonament.

Ceny iRacing dla nowych graczy.
Ceny iRacing dla nowych graczy.

Ale to nie koniec wydatków, pierwszy raz uruchamiając grę do dyspozycji mamy tylko kilka aut i kilka torów które pozwalają na na rywalizację w najsłabszych kategoriach. Za każde dodatkowe auto iRacing liczy sobie $11.95, a za tor $14.95. Jeśli podsumujemy to nazbiera się całkiem niezła suma. Ja do tej pory kupiłem tylko dodatkowo jedno auto jakim jest Porsche 911 GT3 Cup, oraz jeden tor Nordshilfe. Do momentu aż nie poprawie swoich umiejętności kierowania oraz konfiguracji aut, nie mam zamiaru inwestować bardziej w nowe tory i bolidy.

Możecie liczyć na zniżki kupując jednorazowo więcej elementów, jeśli w grze dodamy do koszyka trzy elementy jest 10% zniżki, 6 elementów to 15% zniżki.

Dirt

1 kwietnia 2017 deweloperzy wydali dużą aktualizację dla symulatora oznaczoną #DIRTCONFIRMED . Wprowadzono wyścigi Dirt (jazda w poślizgu po torze) do symulatora. Patch zawierał nowe pojazdy oraz tory które służą wyłącznie do tej kategorii zmagań. Moim zdaniem mimo, że dirt wygląda bardzo dobrze i efektownie jest jedynie ciekawym dodatkiem do zabawy i nie odniesie wielkiego sukcesu, zresztą sami zobaczcie poniżej jak to wygląda.

Podsumowanie

W mojej niedługiej „karierze” symulatorów wyścigowych iRacing plasuje się w topie. Oferuję wyścigi po najsłynniejszych torach świata, najszybszymi samochodami wyścigowymi. Lecz poza wspaniałą zawartością największa siła tej gry to społeczność, w każdej chwili mamy z kim się ścigać a czasami z najlepszymi kierowcami. Jeśli kogoś nie przerażają koszty to serdecznie polecam.

Jeśli się zdecydujesz się zagrać to sprawdź poradnik iRacing dla początkujących, producent gry dokładnie opowiada tam zasady jakie obowiązują w grze.

A jeżeli zdecydujesz się rozpocząć swoją przygodę z iRacing skorzystaj z linka referencyjnego www.members.iracing.com/membersite/SubscriptionChoices.do?refid=264843 dzięki któremu zyskam $10.

O blogu

Serwuję tu motorsport wirtualny i rzeczywisty . Na początku 2017 roku zainteresował mnie simracing - czyli ściganie się w wirtualnym świecie, a od około dwóch lat biore udział w amatorskich zawodach samochodowych.

I dokładnie to znajdziesz na tym blogu - moje porównania, doświadczenia i zmagania w sporcie samochodowym.
Zapraszam,
Paweł Sobociński