Muzeum Porsche - wycieczka do Stuttgartu

Prawie dwa lata temu miałem okazję zwiedzić kolebkę Niemieckiej motoryzacji, piękne miasto Stuttgart, gdzie swoje główne siedziby mają między innymi takie słynne marki jak Mercedes-Benz czy Porsche. Zapraszam do przeczytania moich wspomnień z wizyty w muzeum firmy która w logo ma czarnego konia.

Przepiękne Porsche 935
Przepiękne Porsche 935 "Moby Dick"

Muzeum Porsche

Porsche-Platz w dzielnicy Zuffenhausen, od 2009 roku możemy tam właśnie zobaczyć okazały, trochę futurystyczny budynek z wielkim napisem „Porsche Museum”. Budowa gmachu trwała ponad 4 lata, a głównym architektem tego budynku jest Delugan Meissl.

W muzeum możemy poznać od początku całą historię marki, pierwsze modeli 356-ek, przez piękne 911-tki z lat 70-siątych po najnowsze zdobycze technologiczne i modele hybrydowe. Dodatkowo wystawa podzielona jest na główne charakterystyczne dla marki cechy: „szybkość”, „lekkość, „mądrość”, „moc”, „intensywność” i „spójność”. Cała wystawia mieści się na 5,6 tys. metrów kwadratowych, na których znajdziemy ponad 80 samochodów, wydaje się niewiele, ale w środku zupełnie tego nie czuć, jest co zobaczyć!

Zakupie biletów w regularnej cenie to wydatek 8 euro, a w ostatniej godzinie tylko 4, pełny cennik oczywiście na stronie internetowej muzeum Porsche. Od kas wchodzimy schodami na piętro, gdzie rozpoczynamy swoją przygodę. Na początku oglądamy pierwsze modele samochodów z pod ręki Ferdynanda Porsche, które nie były produkowane jeszcze z logo marki, między innymi znanego „garbusa”.

Pierwszy słynny model Porsche powstał z powodu tego, że syn Ferdynanda - Ferry, nie mógł znaleźć dla siebie w tamtym czasie idealnego auta, postanowił zbudować własną „brykę”. Tak w roku 1948 powstał właśnie pierwszy oficjalny samochód marki - Posrche 356, który na początku bazował w dużej mierze na częściach z VW Beetle. Auto było produkowane do 1965 roku i powstało kilka jego wersji „A”, „B”, „C”, w sumie wyprodukowano ponad 76 tysięcy egzemplarzy. Porsche 356 odnosiło, też sporo sukcesów w wyścigach np. w 24 godzinnym wyścigu Le Mans, the Mille Miglia. czy Targa Florio. W tym momencie średnie ceny Porsche 356 wynoszą od 100 do 300 tys. dolarów.

Porsche 365 Spyder
Porsche 365 Spyder

W 1963 roku, Porsche zaprezentowało najsłynniejszy swój model, czyli 911, szkice tego auta rysował już w 1959 roku wnuk wielkiego Ferdinanda, Ferdinand "Butzi" Porsche. Dziewięćset jedenastka została opracowana jako silniejszy, większy i wygodniejszy zamiennik modelu 356.

911tka z silnikiem 2.0
911tka z silnikiem 2.0

Zwiedzając muzeum, po drodze w gablotach obok samych aut możemy zobaczyć nowinki technologiczne jakie były stosowane w danych egzemplarzach, w tamtych czasach. Dla niektórych zwiedzających to było nawet ciekawsze niż same samochody.

Kolejne egzemplarze na wystawie, to w dużej mierze sportowa historia marki. Przełom między latami 60 a 70 był chyba najciekawszym okresem w motosporcie dla Porsche. Powstały wtedy takie modele jak 907, 908 czy słynna 917-tka. W ciągu kilku lat Porsche z 917 wyrosło z bycia „chłopcem do bicia” na dostawcę najszybszego (380km/h w Le Mans) i najmocniejszego (1580 KM w CanAm) samochodu wyścigowego na świecie.

Kosmiczne Porsche 917
Kosmiczne Porsche 917

W 1976 zaprezentowany został model 935 który był wyścigową wersją 911 turbo. Była to wyjątkowo udana konstrukcja która brała udział w wielu sportowych wydarzeniach. Najbardziej rozpoznawalnym modelem 935 jest „Moby Dick” z `78 malowany w barwy Martini. Na żywo wygląda obłędnie.

Spójrzcie tylko na ten tył!
Spójrzcie tylko na ten tył!

Kolejne egzemplarze wystawowe to już bardziej znane konstrukcje jak:

  • 924 z 1975
  • 928 z silnikiem V8 z 1977
  • 944 z 1981
  • 911 Carrera 4 z 1988

W 1989 zaprezentowana został skrzynia Tiptronic, a w latach 90-tych to pojawiały się masowo w nowych egzemplarzach takie technologie jak 4x4 czy ABS.

911
911 "Sally" Carrera z kreskówki Auta

Z nowszych modeli możemy zobaczyć takie ciekawe konstrukcje jak:

  • Porsche 911 GT1 - produkowana w latach 95-99, stworzony do startów w wyścigach GT1, gdzie konkurował z McLaren F1 GTR, Mercedes-Benz CLK GTR
  • Porsche Carrera GT, seryjny super-samochód z silnikiem V10, który podobno rozpędza się do 347 km/h
  • Cayenne - suv, który okazał się strzałem w dziesiątke i został hitem sprzedaży

oraz wiele innych aktualnych konstrukcji marki jak Cayman i Panamera.

Porsche jest marką która wyrobiła sobie renomę, kojarzona z luksusem, technologią i sportowym zacięciem. Jest marzeniem niejednego fana motoryzacji (w tym mnie). Wizyta w firmowym muzeum marki uświadomiła mi, że ta renoma nie wzięła się znikąd, została wypracowana przez wiele lat poprzez ciągły rozwój technologiczny. Jeśli będziesz miał okazję kiedyś być w okolicy Stuttgartu to jak najbardziej zachęcam do zwiedzenia tego muzeum.

Porsche w grach

Porsche 911 GT3 Cup i pusty tor Okayama późnym popołudniem. iRacing.
Porsche 911 GT3 Cup i pusty tor Okayama późnym popołudniem. iRacing.

Od momentu pojawienia się gry Need For Speed (NFS) Porsche w 2000 roku, samochody tej marki nie pojawiały się praktycznie w żadnych grach (wyjątkiem była Forza Motorsport 4 w 2011). Było to spowodowane kontraktem na wyłączność z firmą Electronic Arts, która jest producentem serii NFS. Po ponad 16 latach, umowa przestała obowiązywać i aktualnie modele Porsche ochoczo pojawiają się w najnowszych produkcjach gier samochodowych takich jak Gran Turismo, Assetto Corsa, iRacing czy Project Cars.

Kokpit wygląda jak prawdziwy. iRacing.
Kokpit wygląda jak prawdziwy. iRacing.

O blogu

Serwuję tu motorsport wirtualny i rzeczywisty . Na początku 2017 roku zainteresował mnie simracing - czyli ściganie się w wirtualnym świecie, a od około dwóch lat biore udział w amatorskich zawodach samochodowych.

I dokładnie to znajdziesz na tym blogu - moje porównania, doświadczenia i zmagania w sporcie samochodowym.
Zapraszam,
Paweł Sobociński