Idealne auto na wakacje - Radical SR3

W niedziele 20 sierpnia odbyła się finałowa runda wakacyjnej serii Radcial Summer, mojej debiutanckiej ligii na platformie rFactor 2. Przez ostatnie tygodnie zaliczyłem cztery długie, męczące, ale i przyjemne niedzielne sesje wyścigowe w naprprawdę wyśmienitym gronie jednych z lepszych kierowców simracingowych w Polsce. Chciałbym w kilku słowach podsumować moje zmagania.

Liga

Liga Radcial Summer 2017 była przygotowana przez dwa polskie serwisy: International Racing Group (IRG) i SimRacingPL. Oba portale zajmują się organizacją zawodów już ładnych kilka lat, co przekłada się na doświadczenie i jakość. Każda runda miała swój oddzielny plakat, obszerny i humorystyczny opis, oraz była reklamowana w sieci, aby przyciągnąć kierowców z całego świata. W każdą wyścigową niedzielę na kanale MotoGamesTV, który ma 121 tys. subskrybentów, rozpoczynała się transmisja z naszych zmagań. Wielki szacunek dla organizatorów, szczególnie, że robią to wszystko pasjonaci i to całkowicie pro bono.

Poniżej możesz obejrzeć jedną z relacji.

Zgłoszenie

Żeby stanąć na starcie swojego pierwszego wyścigu trzeba spełnić szereg wymagań, które debiutantów trochę mogę odstraszać z powodu ich ilości, w skrócie trzeba:

  • zarejestrować się na portalu IRG
  • zarejestrować na portalu SimRacingPL
  • pobrać IRG Toola
  • zapisać się w wątku na forum IRG i wybrać swój numer startowy
  • zgłosić chęć utworzenia konta SLS na forum SimRacingPL
  • zapisać się w systemie SLS do odpowiedniej ligii
  • przejechać wymaganą liczbę okrążeń testowych na serwerze
  • zdać licencję, z jednym z administratorów

Pełniejszy opis znajduje się na stronie "Jak wystartować". Gdy zobaczyłem tę podstronę początkowo przytłoczyła mnie ilość podpunktów do wykonania, między innymi bezsensowne wydawało się zakładanie konta w dwóch portalach i zapisywanie się do systemu w każdym z nich osobno. Nie wiedziałem też co to jest licencja, i gdzie i jak ją zdobyć.

Jednak po jakimś czasie zrozumiałem, że portale mają wypracowane już własne systemy, w których zapisana jest historia startów i wyniki użytkownika. Natomiast zdawanie licencji zapobiega temu, że na serwerze pojawią się osoby, które nie znają podstawowych zasad współzawodnictwa na torze.

IRG Tool - program naprawdę ułatwia udział w lidze.
IRG Tool - program naprawdę ułatwia udział w lidze.

Podsumowując, nie ma co się przerażać wymaganiami, w razie problemów i niejasności wystarczy napisać na jednym z portali organizatorów, na pewno znajdzie się ktoś pomocny.
A ja liczę, że w miarę możliwości systemy zostaną połączone i zautomatyzowane, aby ograniczyć do minimum ilość kroków dla nowych użytkowników .

Przygotowania

W okresie poprzedzającym wyścig dzięki programowi IRG Tool można szybko i automatycznie pobrać wszystkie wymagane pliki do startu, między innymi kolejny tor, na którym będzie odbywała się runda.

Do oficjalnego startu wyścigu trzeba na serwerze online przejechać minimum 40 czystych okrążeń. Oczywiście, taką informację możemy sprawdzić na stronie ligi w zakładce "Hot laps".

Podstrona
Podstrona "Hot laps" przed finałową rundą na Oulton Park Circuit.

Na tej same stronie możemy porównać swoje czasy z innymi zawodnikami, ja zazwyczaj traciłem do najszybszego od 2 do 8 sekund na okrążeniu, w zależności o toru.

Samochód

Radical SR3 charakteryzuje się niską wagą 620 kg i silnikiem o pojemności 1500 cm3, który generuje aż 225 KM. Czyli to taki lekki i niepozorny "potwór", który dzięki proporcjom wagi do mocy może spokojnie konkurować na trasie z supersamochodami z wyższych klas.

W rzeczywiści producentem samochodu jest firma Radical Sportscars, która założona została w 1997 w Wielkiej Brytanii przez kierowców amatorów i inżynierów Micka Hyde i Phila Abbotta. Panowie skupili się na tym, aby zbudować auto z otwartym kokpitem, które będzie posiadało możliwość poruszania się po drogach publicznych. Co udało im się niewątpliwie uczynić, a przy okazji rozwinąć z tego nieźle prosperujący biznes.

W grze auto z jednej strony wydawało się podsterowne, przód samochodu nie zawsze chciał jechać tam, gdzie planowałem. Z drugiej strony Radical wyraźnie stabilniej w zakręcie jechał z wciśniętym gazem w podłodze, co wymagało od kierowcy zdecydowania i odwagi.

Jak widać nie łatwo utrzymać było samochód na torze.
Jak widać nie łatwo utrzymać było samochód na torze.

Tory

Wszystkie cztery tory, na których jechaliśmy to dla mnie nowe obiekty, na których nie miałem okazji nigdy przejechać żadnego wyścigu, a były to:

  • Brands Hatch Circuit
  • Barber Motorsports Park
  • Cadwell Park Circuit
  • Oulton Park Circuit

Trzy tory znajdują się na terenie Wielkiej Brytanii, jeden, Barber Motorsports Park w USA. Ich charakterystyka jest dość podobna, jednym słowem trudna. Każdy posiada pagórki na swojej nitce, przez co płaszczyzna zakrętów często jest nierówna. Na takich łukach trzeba specjalnie uważać operując gazem Radicala, żeby nie wylądować poza trasą. Projektanci tych obiektów oszczędzali też chyba na asfalcie, szerokość trasy nie jest duża, przez co wyprzedzanie była bardzo utrudnione.

Czasami kierowcy mijali się na milimetry.
Czasami kierowcy mijali się na milimetry.

Jazda

Każda niedzielna sesja zaczynała się koło godziny 20:00, w tym czasie wszyscy zawodnicy robili ostatnie przygotowania przed startem. Punkt 21:00 zaczynała się sesja kwalifikacyjna, która trwała 15 minut, każdy starał się wykręcić jak najlepszy czas okrążenia, bo to on decydował o pozycji na starcie pierwszego wyścigu. Ważne jest, żeby okrążenie było "czyste", bez cieć, ponieważ za to można w następnej rundzie otrzymać karę (mi się zdarzyło).

Następnie koło 21:25 zaczynały się prawdziwe zmagania, pierwszy wyścig to typowy szybki sprint, tylko 25 minut jazdy**. Drugi to już taki mini maraton, 50 minut jazdy to już poważniejsza sprawa, trzeba przygotować odpowiednią ilość paliwa, zadbać o zużycie opon i przede wszystkim jechać cały czas bezbłędnie. Żeby urozmaicić trochę zmagania to kolejność startowa pierwszej 10tki w R2 była odwrócona, czyli zawodnik który dojechał jako pierwszy w R1 startował jako 10ty, a 10ty jako pierwszy.

Wyniki

Startując w lidze nie miałem żadnych oczekiwań co do wyników, ostatecznie rywalizację skończyłem na 16 pozycji na 29 zawodników, co uważam jest rzeczywistym odzwierciedleniem mojego doświadczenia i umiejętności.

Za to walka o czołowe lokaty była dość zawzięta i emocjonująca, ostatecznie zwycięzcą wakacyjnej ligii Radical Summer 2017 został Szymon Piwiński z dorobkiem 98 punktów, drugi był Marek Cieślak, który uzyskał 80 punktów, a trzeci Kamil Karuś z 79 punktami. Wyrazy uznania Panowie!

Pełna tabela z punktacją za każdą rundę dostępna jest na stronie IRG Radical Summer 2017. Gratulacje należą się wszystkim startującym, bo na pewno każdy starał się uzyskać jak najlepszy wynik.

Co dalej?

Organizatorzy jednak nie odpoczywają i już zapowiedzieli organizację kolejnej ligii. Już od września rywalizacja będzie odbywała się niezwykle szybkimi autami, pochodzącymi z za naszej zachodniej granicy, czyli Deutsche Tourenwagen Masters (DTM). Do wyboru są trzy modele:

  • Mercedes
  • Audi
  • BMW

Auta mają podobne parametry, więc wybór to wyłącznie indywidualne upodobanie. W zapowiedzi ligii DTM możemy przeczytać takie ciekawe informacje:

DTM czyli Deutsche Tourenwagen Masters ma opinię Formuły 1 z blaszaną budą. Często można spotkać głosy: "Nie będę tym jeździł bo to za szybkie i nie ogarnę tego moda".

Być może pewne elementy mogą świadczyć o podobieństwie do Formuły 1: zaawansowana aerodynamika, podobne kierownice do tych z F1 , szersze opony niż w autach GT, szybkie pitstopy ... itp.

Auta DTM generalnie są szybsze w zakrętach i pokonują okrążenia torów w czasie krótszym od samochodów GT3 czy GTE - średnio o 4-8 sekund na okrążenie, ale do czasów Formuły 1 to brakuje ciągle 15-20 sekund - więc DTM ma bliżej do klasy GT niż do OW.

Od września odbędzie się 8 rund zmagań, finałowa zaś na torze Zandvoort 17 grudnia. Nowinką dla mnie jest tutaj jazda na ilość okrążeń, a nie czas wyścigu, w zależności od długości toru wygrywa ten, kto pierwszy pokona od 39 do 78 pełnych okrążeń.

Zachęcam do udziału w lidze DTM w tym jednym z lepszych dostępnych symulatorów, szczegóły na stronie irg-world.pl i simpracing.pl. Jeśli nie pasuje Ci "twarda buda" i jestś fanem F1, nic straconego. Możesz wystartować w drugiej lidze, gdzie kierowcy ścigają się bolidami Formuły 1 zgodnie z kalendarzem prawdziwych mistrzostw!

Ja niewątpliwie dałem się namówić na udział w opisanej wyżej lidze DTM. Nie wiem jeszcze jak poradzę sobie z tak zaawansowanymi ustawieniami samochodu, ale jest to tylko motywacja do tego, żeby się w tym temacie podszkolić.

** Po pierwszej rundzie wyścigi zostały skrócone odpowiednio o 5 i 10 minut.

O blogu

Serwuję tu motorsport wirtualny i rzeczywisty . Na początku 2017 roku zainteresował mnie simracing - czyli ściganie się w wirtualnym świecie, a od około dwóch lat biore udział w amatorskich zawodach samochodowych.

I dokładnie to znajdziesz na tym blogu - moje porównania, doświadczenia i zmagania w sporcie samochodowym.
Zapraszam,
Paweł Sobociński